Máte za sebou dlouhou cestu? Poradíme, co na autě zkontrolovat
Období dovolených je už pomalu u konce a ti, kteří vsadili na tzv. last minute zájezd vlastním vozem, pomalu, ale jistě přijíždějí zpět do svých domovů. Stejně jako v minulých letech jsme se po vlastní trase nejčastěji vydávali do Chorvatska, Itálie a Španělska. Mnohé zlákalo také pevninské Řecko. Nedávno jsme se zmínili o tom, co všechno je potřeba na autě zkontrolovat před samotnou cestou, dnes se zaměříme na to, čemu byste měli věnovat pozornost, jakmile se z ní vrátíte.
Motor je srdcem celého automobilu
Mnohým se to může zdát poněkud přehnané. Faktem ale zůstává, že motor je skutečně nedoceněným srdcem celého vozu. Proto je potřeba dbát na jeho údržbu. Pro kondici motoru je nesmírně důležitý olej, jehož měrku bychom měli kontrolovat po každém druhém tankování. To ale mnoho řidičů nedělá. A to ani přesto, že průměrná spotřeba oleje činí 0,5 litru na 1000 ujetých kilometrů. Proto jej zkontrolujte alespoň po dlouhé cestě a nečekejte na nouzové hlášení na palubní desce, kterým jsou moderní automobily vybavené.
Chlazení je důležité
Podstatná část moderních motorů, i těch benzinových, je osazena turbodmychadlem. Málokdo si ale uvědomuje, že je tato část extrémně tepelně namáhaná, proto je potřeba se k ní chovat obezřetně. Rozhodně není dobrým nápadem využívat hned po startu plný výkon motoru v nízkých otáčkách, i když k tomu vlastnosti přeplňovaného agregátu svádějí. Nesmírně důležité je také správně zchlazení turba. Pokud za sebou máte dlouhou jízdu po dálnici, je to vyloženě nezbytné. Ve společnosti převládá názor, že automobil bychom měli po odstavení nechat běžet na volno, ve skutečnosti stačí, když posledních pár kilometrů zpomalíte a pojedete volně. Turbo se tak samo zchladí.
Pokud nechcete automobil kontrolovat po každé delší jízdě, využijte možnosti jeho zapůjčení. Technický stav vozidla zkontrolují zkušení mechanici.