Nebezpečí se veze na střeše. Víte, jak ukotvit nosiče a těžký náklad?
Možná se vám to už někdy stalo. Jedete po dálnici v jednotlivých pruzích a auta před vámi začnou znenadání prudce zpomalovat a blikat výstražnými světly. Nehoda? Naštěstí ne. Alespoň tedy zatím. To se jen jednomu z vozidel uvolnil náklad vezený na střešních nosičích, který si to nyní „štráduje“ po dálnici. Nebezpečná situace se nyní naštěstí obešla bez zranění. Nemusí tomu tak být ale pokaždé. Jak se tomu vyhnout? Poradíme!
Není nosič jako nosič
Z průzkumů a statistik vyplývá, že neplechu na silnicích dělají především ty nejlevnější střešní nosiče s plechovým žlábkem, ze kterých se často při míjení s kamionem nebo větším nákladním autem ve vzduchovém vztlaku náklad uvolní. Z naší praxe tak doporučujeme do střešních nosičů zainvestovat a zvolit raději ty trubkové. Jistou alternativou, která s sebou nese minimum rizik je ale také zapůjčení vozidla s precizně ukotvenými kvalitními nosiči, což vám může ušetřit spoustu starostí, peněz i nervů.
Pozor na přetížení střechy
Dalším problémem, se kterým se na silnicích poměrně často setkáváme, je přetěžování ložné plochy na střeše automobilu. Mějte proto na paměti to, že střechy nejobvyklejších osobních automobilů mají nosnost do 50 kilogramů, do kterých je třeba započítat i váhu střešního boxu a jeho nosiče. Vždy je také potřeba počítat s tím, že za náklad vezený na střeše zodpovídá vždy a bezvýhradně řidič automobilu, který musí počítat s případnými následky neuváženého převozu nebo špatně ukotveného nákladu.
Výhody jsou nepopiratelné
Ale abychom nebyli pouze negativní, závěrem tohoto příspěvku doplníme, že na výběr máte jak klasické nosiče, tak střešní boxy, které s sebou nesou řadu výhod. Náklad zůstává čistý, zvlášť v případě lyží není nutné jejich zvláštní upevňování a celý box má nesrovnatelně příznivější aerodynamické vlastnosti než jednotlivé věci na střešním nosiči. Přesto je však potřeba počítat s tím, že střešní box zvyšuje spotřebu vozu až o deset procent, prodlužuje brzdnou dráhu a také citlivost automobilu na boční vítr.